Skip to content

Bekend gezicht voor service en onderhoud

Nu vrijwel alle Seda-droogleginstallaties door ARN zijn overgedragen, is het demontagebedrijf zélf verantwoordelijk voor goed onderhoud. Jhonny van der Mije heeft samen met zijn vrouw Nancy het importeurschap van Seda Benelux overgenomen. Met hun bedrijf ADD-Benelux zijn zij exclusieve partner van Seda voor levering, service en onderhoud.

Jhonny heeft in totaal tien jaar bij Seda gewerkt en heeft onder meer in Engeland het servicenetwerk voor Seda opgezet. Voor die tijd werkte hij in de autoschade, de afgelopen vier jaar heeft hij een eigen aannemersbedrijf gehad. Met zijn verleden in autoschadeherstel is de link met autodemontage snel gemaakt. Zijn werkzaamheden in de bouw maken duidelijk dat we hier met een veelzijdige en vooral ook praktische techneut te maken hebben, die de handen graag uit de mouwen steekt. “Ik vind het leuk om klanten actief te benaderen en erheen te gaan om problemen aan de installatie op te lossen.”

Praktische tips

De installaties bij Nederlandse autodemontagebedrijven staan er goed bij. “Ik verwacht dat deze installaties nog tientallen jaren mee kunnen gaan. Professioneel onderhoud en kundig gebruik van de installatie kan hieraan bijdragen.” Desgevraagd geeft Jhonny graag een paar praktische tips: “laat voordat je de installatie aanzet eerst de olie in de trechter lopen. Voor de pompen geldt dat je deze niet onnodig moet laten aanstaan. Dat kost niet alleen onnodig veel energie, maar de pompen lopen dan droog. Hierdoor kan onnodige schade ontstaan en die valt niet onder de garantie!”

Basis op orde

“In Engeland heb ik gezien dat met een paar eenvoudige aanpassingen meer rendement uit de installatie is te halen en het mogelijk is om auto’s sneller vloeistof vrij te maken. Het allerleukste vind ik om installaties die zijn afgeschreven weer volledig op te bouwen. Het is gaaf om deze weer ‘kakstrak’ op te leveren. Wat dat betreft is het jammer dat de installaties in Nederland een stuk beter op orde zijn”, grapt Jhonny. “Hier loopt alles over het algemeen op rolletjes en zijn geen ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig. Wel leveren nieuwe pompen een veel lager energiegebruik op. Dat is dus een kans, ook als de installatie in orde is.”

Start-up met kennis en ervaring

De komende maanden neemt Jhonny met alle bedrijven contact op voor onderhoud aan de droogleginstallatie. “Ik heb al verschillende leuke reacties gekregen op de start van ons bedrijf. Er is behoorlijk wat vraag naar onderhoudscontracten. Een aantal bedrijven heeft inmiddels een overeenkomst voor jaarlijks onderhoud afgesloten. Dankzij onze formule kan ik dit tegen gunstige prijzen aanbieden. Bovendien ben ik, ook na al die jaren, nog altijd een bekend gezicht voor autodemontagebedrijven. Ze weten dat ik een eerlijk verhaal vertel en dat ik de werkzaamheden op een goede manier uitvoer. Dat zorgt voor een gunfactor. Er is sprake van een win-winsituatie: ik benut mijn kennis van de installaties en de autodemontagebedrijven krijgen een betrouwbare monteur in huis voor een redelijk tarief.”

Gele dopjes

De partner van Jhonny, Nancy, is de stille kracht op de achtergrond. Ze beantwoordt vragen van klanten, stelt offertes op en maakt de facturen. Ook zorgt ze ervoor dat bestellingen worden ingepakt en worden verstuurd. Het product dat het meest wordt besteld zijn de welbekende gele dopjes. Een andere belangrijke taak is het maken en bewaken van de planning. “Acute storingen die het gebruik van de droogleginstallatie belemmeren gaan in de planning altijd voor. Gelukkig is met goed onderhoud veel ellende te voorkomen en komen grote storingen aan de installatie zelden voor. Trouwens, ook voor de KZD-certificering is een deugdelijke installatie van belang.”

Toekomstplannen

Nancy en Jhonny hebben een duidelijk plan voor de toekomst. “Op termijn willen we ons verder ontwikkelen in de demontagemiddelen gericht op elektrische auto’s. Hier gaan we trainingen bij Seda in Oostenrijk voor volgen. Er bestaan inmiddels ook hybride droogleginstallaties die zowel fossiel aangedreven auto’s als auto’s met een hoog voltage batterij kunnen demonteren. Het is goed om ook de ontwikkelingen op dat gebied te volgen. Daarnaast zullen we ons ook op België en Luxemburg richten. Maar allereerst richten we ons op service en onderhoud van de bestaande installaties in Nederland. Het mobiele servicenummer van Seda hebben we overgenomen, de autodemontgebedrijven kunnen het voor hen bekende nummer dus gewoon bellen! Binnenkort volgt een eigen logo op de bedrijfsbus en wordt de website van add-benelux.com afgerond. Wij kijken ernaar uit om een gewaardeerde partner te worden in deze geweldige branche vol bevlogen ondernemers!”